Sztuki walki – sport dla każdego

„Sport to zdrowie” – tak mówi znane polskie przysłowie. Bez wątpienia zawiera ono w sobie wiele prawdy. Już dawno temu naukowcy odkryli, że regularnie uprawiany sport wzmacnia układ mięśniowy, a także pozytywnie wpływa na odporność organizmu. Aktywność fizyczna jest polecana wszystkim bez względu na wiek. Jedną z dyscyplin sportowych są sztuki walki, które wbrew powszechnym opiniom może uprawiać każdy. Dowiedz się dlaczego.

Sztuki walki to sport dla każdego, bez względu na wiek czy nawet miejsce zamieszkania. Szkoły uczące odpowiednich technik sztuk walki powstają w całej Polsce, niewielkie znaczenie ma tutaj wielkość miasta. Polacy otwierają się na ten wspaniały sport, co naprawdę cieszy. Właśnie z tego powodu na różnego rodzaju zawodach czy treningach można napotkać zarówno osoby z południa, jak i z nad morza czy ze Śląska (których, swoją drogą, miłością do sportu zaraża blog mckpiaski.pl).

Nie warto zrażać się początkowymi niepowodzeniami – zdarzają się one w każdej sportowej dyscyplinie. Zapał i sumienność pozwolą nam osiągnąć sukcesy i cieszyć się z pozytywnych stron oraz zalet, jakie niosą za sobą sztuki walki.
4

Sztuki walki – co to takiego?

Sztuki walki chyba najczęściej są kojarzone ze świata kinematografii, który niestety stworzył ich nieprawdziwy obraz. sfighter przedstawia nam największe gwiazdy wschodnich sztuk walk ale nie tylko.W świecie filmów sztuki walki są domeną krajów azjatyckich, a prawda jest taka, że ludzie już od wielu wieków uczyli się metod obrony, również bez użycia broni. W ten sposób dzisiaj na świecie istnieje wiele sztuk walki, które w dalszym ciągu są rozwijane.
Sztuki walki są sposobami walki wręcz. Aby się ich nauczyć koniecznie potrzebny jest trening. Podczas treningu uczestnicy uczą się samokontroli oraz technik walki.
Jeśli chodzi o klasyfikację rodzajów walk, warto powiedzieć o głównym celu trenowania. To on będzie rozgraniczał kategorie walk. Tak więc, celem sztuk walki będzie rozwój osobowościowo-duchowy, sportów walki element rywalizacji, natomiast systemy walki zostały stworzone dla współczesnego wojska, by skutecznie i szybko eliminować wroga. Oczywiście, te granice pomiędzy rodzajami walk są bardzo płynne, gdy niektóre sztuki walki przechodzą w zakres sportów walki. Do nich należą m.in. judo czy taekwondo.
Mówiąc nieco ogólnie sztuki walki nauczają technik fizycznego pokonania przeciwnika w bezpośrednim starciu (oczywiście bez użycia broni). Zdecydowana większość szkół realizuje także jeszcze jedno zadanie, jakim jest rozwój psychiczny i duchowy człowieka. Uczący się sztuk walki przyswaja wartości budo, które są związane z ogólnym zadowoleniem.

Sztuki walki i wpływ na zdrowie

Sztuki walki wywierają bardzo pozytywny wpływ na zdrowie człowieka, podobnie jak inne aktywności fizyczne. Regularny trening sztuk walki, które stawiają także na rozwój psychiczny i duchowy, łagodzi stres, uśmierza ból, a nawet wzmacnia pamięć.
W trakcie treningu uczestnicy podejmują naukę samokontroli wybuchów agresji. Dzięki takiemu pozytywnemu nawykowi, osoba będzie potrafiła kontrolować swoje negatywne emocje, a co więcej , ta kontrola nie skończy się ich tłumieniem. To ma także swoje plusy w koncentracji. Osoby uczące się sztuk walki mają wielką zdolność do skupiania się.
Regularne ćwiczenia tai chi łagodzą napięcia nerwowe i zdecydowanie zmniejszają odczuwanie bólu. W innych rodzajach sztuk walki pojawia się wiele ćwiczeń relaksujących i oddechowych np. w Aikido. Taki trening pozwala na znalezienie sposobu walki ze stresem. Ćwiczenia koncentracji odprężają układ nerwowy i czynią go silniejszym w walce z jego chorobami. Taka forma zajęć jest polecana osobom cierpiącym na choroby przewlekłe. Osoby chorujące na niedokrwistość serca czy posiadających by-passy mogą się spodziewać, że naczynia krwionośne oraz serca będą znacznie lepiej pracować.
Sztuki walki świetnie sprawdzają się w roli rehabilitacyjnej. Doświadczeni mistrzowie umiejętnie dopierają taki system przewrotów i padów, które bez problemu będą mogły wykonywać osoby z urazami aparatu ruchowego. Przykładem może być stymulacja mięśni stóp, które jest niezwykle istotne dla osób z płaskostopiem. Ćwiczenia korygują także wady postawy jak skolioza.
Taka aktywność fizyczna poprawia ogólną wydolność organizmu. Trening sztuk walki jest dość wymagający, ale dzięki niemu można wzmocnić narządu ruchu. Zwiększa się siła mięśni, a stawy stają się bardziej elastyczność.
Dla niektórych codzienne zmęczenie jest wymówką, aby nie podjąć żadnej aktywności fizycznej. Sztuki walki eliminują takie uczucie zmęczenia iw dodatku podnoszą sprawność całego organizmu.
Takie treningu są wskazane również osobom z otyłością i nadwagą. U takich osób wydolność układu krążenia oraz układu oddechowego jest bardzo niska. W związku z tym wzrasta u nich ryzyko powikłań sercowo-naczyniowych. Aktywność ruchowa w postaci sztuk walki znacznie poprawi pracę układu krwionośnego.5
Bardzo ciekawą kwestią jest też to, że sztuki walki są polecane nie tylko dzieciom i dorosłym, ale też osobom starszym. W sztukach walki trenuje się także „prawidłowe upadki”. W ten sposób minimalizuje się ryzyko złamań. Odnosząc to do grupy seniorów trzeba powiedzieć, że zmniejsza się ryzyko groźnych urazów i upadków dla osób starszych, które trenują. Co więcej uczeni potwierdzają, że niektóre sztuki walki mogą być stosowane jako profilaktyczna metoda przed np. półpaścem. Na starość układ odpornościowy robi się słabszy, dlatego wtedy bardzo łatwo o powrót niektórych wirusów uśpionych przez wiele lat w komórkach nerwowych. A ćwiczenia, które łagodzą stres i rozwijają kondycję fizyczną, jak najbardziej wspomagają układ odpornościowy.
t
Sztuki walki są dobrym rozwiązaniem zarówno dla dorosłych, jak i dzieci. Korzystnie wpływają na zdrowie oraz samopoczucie. Co więcej, regularna aktywność pozytywnie rozwija kondycję fizyczną i wspiera ważny dla człowieka układ odpornościowy. Natomiast, jeśli chodzi o osoby starsze, trening np. tai chi, może pełnić profilaktyczną rolę. Jednym słowem, taki sport w każdym wieku ma swoje zalety.

Zapisz